Skip to main content

Síníonn Iarnród Éireann conradh don flít is mó agus is inbhuanaithe i stair iompair phoiblí na hÉireann

13.12.2021

Conradh Flít DART+ le haghaidh suas le 750 carráiste iarnróid nua thar 10 mbliana bronnta ar sholáthraí Francach Alstom

Deimhníodh an t-ord flít is mó agus is inbhuanaithe riamh do líonra iompair phoiblí na hÉireann inniu nuair a bhronn Iarnród Éireann (IÉ) conradh ar Alstom do suas le 750 carráiste iarnróid nua sna deich mbliana atá romhainn.

Chuaigh an tAire Iompair Eamon Ryan T.D., POF/Cathaoirleach Domhanda Alstom Henri Poupart-Lafarge agus Príomhfheidhmeannach an Údaráis Náisiúnta Iompair Anne Graham, i gcomhar le Príomhfheidhmeannach Iarnród Éireann, Jim Meade, ag Oibreacha Inse Chór Iarnród Éireann chun an conradh a shíniú go foirmiúil.  Tá ordú tosaigh déanta do 95 charráiste faoi thiomáint leictreach – comhdhéanta de 19 sraith traenach cúig charráiste – atá socraithe le seachadadh ó lár na bliana 2024, ag dul isteach sa tseirbhís in 2025, agus áireofar ann roinnt carráistí faoi thiomáint ceallraí, a sheachadfaidh níos mó toilleadh do chomaitéirí roimh leictriú na línte ar a n-oibreoidh siad.

Arna mhaoiniú faoin bPlean Forbartha Náisiúnta 2021 go 2030 ag an Údarás Náisiúnta Iompair, tá an t-ordú don Flít DART+ mar chuid den Chlár DART+, infheistíocht a dhéanfaidh níos mó ná dúbailt an acmhainn comaitéireachta agus a mhéadóidh faoi thrí leictriú líonra iarnróid Mhórcheantar Bhaile Átha Cliath.  Éascóidh DART+ soghluaisteacht agus forbairt inbhuanaithe chun feabhas a chur ar cháilíocht na beatha inár bpríomhchathair agus sna contaetha máguaird.

Flít DART+  

Tá creat-chomhaontú tugtha i gcrích ag IÉ, arna thacú ag an NTA, agus Alstom lena gceadaítear suas le 750 carráiste nua DART a ordú thar thréimhse 10 mbliana.

Tá Alstom ar cheann de na soláthraithe traenacha is mó ar domhan, agus tá aithne mhaith ag úsáideoirí iompair na hÉireann air mar sholáthraí loingeas tram LUAS, agus ar fud an domhain mar mhonaróir traenacha ardluais TGV.  Déanfaidh Alstom an flít nua DART+ a sheachadadh mar réiteach iompair bruachbhailte atá tíosach ar fhuinneamh óna theaghlach cruthaithe de thraenacha X’Trapolis, agus breis is 2,000 acu sin i mbun seirbhíse cheana féin i níos mó ná 10 dtír, ach le mionchoigeartuithe saindeartha chun freastal ar riachtanais DART+ agus rian tomhsaire sonrach na hÉireann.

Tá ordú tosaigh do 95 carráiste, comhdhéanta de shé shraith de thraenacha leictreacha traidisiúnta cúig ghluaisteán agus trí shraith déag de thraenacha ceallraí-leictreacha cúig carráiste curtha isteach.

Tá faomhadh tugtha ag Rialtas na hÉireann do €318milliún (CBL san áireamh) don ordú tosaigh le haghaidh Flít DART, agus áirítear leis seo costais deartha aonuaire shubstaintiúla (1).

Níl an costas deartha seo infheidhme maidir le horduithe i ndiaidh seo do thraenacha breise faoin gcreat-chomhaontú 750-iompar, agus ciallóidh sé go mbeidh costais chomh beag le 50% den ordú tosaigh ar aon orduithe sa todhchaí.

Tá sé i gceist orduithe ina dhiaidh sin a chur ar aon dul le seachadadh Chlár DART+, agus ar aon dul leis na ceanglais maidir le hathsholáthar ar an mbun flít DART (ag dáta ó 1984) níos déanaí sa deich mbliana.


Seo a leanas sonraí an ordaithe tosaigh don bhflít DRT+ le 95-charáiste ann:

Líonra iompair inbhuanaithe a thógáil

Ceadaíonn an comhaontú foriomlán uaillmhianach do suas le 750 carráiste do leathnú foriomlán pleanáilte flít, cinntíonn sé go bhfuil creat i bhfeidhm chun níos mó carráistí a ordú de réir mar a mhéadaíonn éileamh - lena n-áirítear ceanglais lasmuigh den Phlean Forbartha Náisiúnta reatha - agus cuireann sé ar chumas athsholáthar an flít DART bunaidh (flít 76-charráiste i mbun seirbhíse ó 1984).

Chomh maith leis na méaduithe acmhainne a dhéanfar a sheachadadh tríd an gClár DART+ agus an Flít nua DART+ i Mórcheantar Bhaile Átha Cliath, rachaidh carráistí Intercity atá in úsáid faoi láthair ar sheirbhísí Comaitéireachta i bhfeidhm ar theacht na dtraenacha nua faoi chumhacht leictreach chun seirbhísí iarnróid eile a fheabhsú agus a neartú.

Nuashonrú Cláir DART+

Is clár bunathraithe é DART+ a chinnteoidh go mbeidh taisteal traenach ag croílár líonra iompair inbhuanaithe na hÉireann. Maoinithe faoin bPlean Forbartha Náisiúnta ag an Údarás Náisiúnta Iompair, is infheistíocht é DART+ a dhúblóidh acmhainn agus faoi thrí leictriú líonra Mhórcheantar Bhaile Átha Cliath, ag éascú soghluaisteacht agus forbairt inbhuanaithe chun cur le caighdeán na beatha inár bpríomhchathair agus sna contaetha máguaird. Soláthróidh an clár foriomlán leictriú línte ar DART+ an Iarthair go Maigh Nuad/Ollpháirc M3, ar DART+ an Iardheiscirt go Collchoill agus ar DART+ Cósta Thuaidh go Droichead Átha. Feicfidh DART+ an Chósta Theas príomhoibreacha bonneagair chomh fada leis na Clocha Liatha chun ligean do níos mó traenacha oibriú.

DART+ Programme Status update

Tionscadal
Ag Freastal ar
UpdateNa chéad chéimeanna eile
DART+ an Iarthair
Maigh Nuad/Ollpháirc M3 go dtí an Chathair, lena n-áirítear iosta nua Thiar ó Mhaigh Nuad
Dara comhairliúchán poiblí críochnaithe
Iarratas ar Ordú Iarnróid R2 2022

DART+ an Iardheiscirt

Collchoill go Heuston agus Tollán Pháirc an Fhionnuisce
An dara comhairliúchán poiblí oscailte, dúnadh 17 Nollaig
Iarratas ar Ordú Iarnróid: Dara leath 2022

DART+ an Chósta Thuaidh

Stáisiún Uí Chonghaile go Droichead Átha
Rogha is dealraithí a roghnófar á fhorbairt
Cuirfear tús leis an gcéad chomhairliúchán poiblí i mí Eanáir 2022

DART+ an Chósta Theas

Stáisiún Uí Chonghaile go Na Clocha Liatha
Rogha is dealraithí a roghnófar á fhorbairt
Cuirfear tús leis an gcéad chomhairliúchán poiblí i lár 2022
Flít DART+
Gach bealach DART+ thuas
Conradh bronnta ar Alstom inniu
Sroicheann na chéad caráistí in 2024


Ag labhairt ag ócáid an lae inniu, dúirt an tAire Iompair, Eamon Ryan T.D: “Tá an DART ar cheann d’éachtaí móra ár gcóras iompair, agus táimid ag bogadh isteach i gcéim nua spreagúil le Dart+, a dhéanfaidh acmhainn a dhúbailt agus fad an líonra faoi thrí. Mar thoradh ar an bhflít nua seo beidh acmhainn méadaithe do phaisinéirí chomh maith le hinrochtaineacht, áiseanna agus compord feabhsaithe. Úsáidfear na traenacha leictreacha ceallraí atá san áireamh sa chonradh seo ar an Líne Thuaidh sula mbeidh leictriú na líne críochnaithe.  Saorfaidh sé seo na haonaid díosail le hath-imscaradh in áiteanna eile, rud a chuirfidh le hacmhainn tuilleadh.

Tá sé ríthábhachtach iompar poiblí a mhéadú agus a fheabhsú chun ár spriocanna aeráide a bhaint amach. Tá a fhios againn ó thaithí má chuirimid iompar poiblí ar ardchaighdeán ar fáil go mbainfidh daoine úsáid as, agus táim ag tnúth le dul chun cinn an tionscadail a fheiceáil sna blianta amach romhainn.”

Dúirt Príomhfheidhmeannach Iarnród Éireann, Jim Meade: “ní féidir áibhéil a dhéanamh ar thábhacht an ordaithe seo agus an chreat-chomhaontaithe – mar aon le ceadú an Rialtais an tseachtain seo caite ó Chás Gnó DART+ - do thodhchaí an iompair iarnróid in Éirinn agus ár líonra iompair inbhuanaithe níos leithne. Beidh an comhaontú creata seo le Alstom, agus an infheistíocht bhonneagair ghaolmhar faoi DART+, lárnach d’athrú bunathraithe dár seirbhísí agus dár gcustaiméirí, agus cabhróidh sé linn in Iarnród Éireann ár n-uaillmhian a bhaint amach mar chnámh droma líonra iompair inbhuanaithe na hÉireann. Táimid ar bís oibriú leis an NTA agus Alstom chun seirbhísí méadaithe a sholáthar i Mórcheantar Bhaile Átha Cliath, áiseanna feabhsaithe dár gcustaiméirí, agus timpeallacht níos glaine dár dtír.”


Dúirt Príomhfheidhmeannach NTA – Anne Graham: “Is léiriú soiléir é síniú an chonartha seo inniu ar an dul chun cinn dáiríre atá á dhéanamh maidir le seirbhís iompair phoiblí a fhorbairt a fhreastalóidh agus a sháróidh riachtanais iompair na ndaoine sa réigiún seo sna blianta agus sna deich blianta amach romhainn.

Níl aon amhras orm ach go mbeidh an DART+ mar chlár tionscadal ina chlaochlú don réigiún ar fad, agus tá obair ag dul ar aghaidh go maith cheana féin chun na scéimeanna bonneagair a chur chun cinn.  Ach níor cheart go n-iarrfaí ar phobail fad na línte mar seo fanacht níos faide ná mar is gá, agus trí thosaíocht a thabhairt do sholáthar an flít seo, beifear in ann seirbhísí leathnaithe DART a sholáthar, fiú sula gcríochnófar an infheistíocht bonneagair riachtanach.

I nDréacht-Straitéis Iompair GDA 2022-2042 athbhreithnithe an NTA a d’fhoilsíomar an mhí seo caite, d’fhógair muid go mbeidh flít iarnróid bus agus comaitéireachta PSO i gCeantar Cathrach Bhaile Átha Cliath 100% leictreach agus saor ó astaíochtaí faoi 2035. Is céim shuntasach i dtreo an chuspóra sin é fógra an lae inniu.”


Dúirt Henri Poupart-Lafarge, Príomhfheidhmeannach Domhanda/Cathaoirleach Alstom: “Tá áthas ar Alstom a bheith roghnaithe chun an flít nua DART+ a sheachadadh. Is margadh an-tábhachtach dúinne í Éire, agus is céim mhór chun cinn é an flít nua X’trapolis leictrigh agus ceallraí-leictreacha chun iarnród a dhéanamh níos inbhuanaithe agus eispéireas na bpaisinéirí i Mórcheantar Bhaile Átha Cliath agus níos faide i gcéin a athrú ag an am céanna. Treisíonn an t-ordú seo seasamh Alstom mar an nuálaí agus an soláthraí is mó ar domhan maidir le teicneolaíochtaí um shoghluaisteacht ghlais.”

Top